أَعُوذُ باللَّهِ مِنَ الشَّیْطَانِ الرَّجِیمِ

 بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

 ( الْحَمْدُ لِلَّهِ ربّ الْعالَمِینَ - الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ - مالِکِ یَوْمِ الدِّینِ - إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَسْتَعِینُ - إهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقِیمَ - صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لَا الضَّالِّینَ )

.خداوند می‌فرماید: در نمازهایتان سورة حمد را بخوانید. زمانی که سورة حمد را می‌خوانیم، در هر سورة‌ حمد از خدا می‌خواهیم: اِهْدِنَا الصِّراطَ الْمُسْتَقیمَ ( صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ)

1. یعنی خدایا ما را به صِراطَ الْمُسْتَقیمَ هدایت کن. خب،ممکن است بپرسید: ویژگی صِراطَ الْمُسْتَقیمَ چیست؟ و اصلاً صِراطَ الْمُسْتَقیمَ چگونه صراطی است که از خدا می‌خواهیم ما را به آن صراط هدایت کند؟ عرض می‌کنم: ویژگی "صِراطَ الْمُسْتَقیمَ"، "أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ" است. در صِراطَ الْمُسْتَقیمَ، همة افراد از نعمات الهی بهره‌مند هستند. پس زمانی که در سوره حمد می‌گوئیم: صراطَ الْمُسْتَقیمَ، منظور صراطِ آن کسانی است که به آنها نعمت داده شده است و در این آیه منظور از "نعمت" این نیست که: "خدایا ما را به راه همه هدایت کن". بلکه منظور از "نعمت" در این آیه، "نعمات خاصه" است، یعنی نعماتی که همگان از آن نعمات بهره ندارند

2. خب، ممکن است بپرسید: اگر کسی در مسیری باشد که اهل آن مسیر از نعمات خاصه بهره‌مند نباشند، چگونه می‌شود؟ عرض می‌کنم: به استناد سوره حمد افرادی که مشمول نعمات خاصه نشده‌اند، در یکی از آن دو دسته‌ای قرار می‌گیرند که در ادامة آیات سوره حمد ذکر می‌شود. یعنی یا جزء "مَغضوُبٌ عَلَیهِم" یا جزء "ضالّین" می‌باشند. وقتی در این آیات نگاه می‌کنیم فقط و فقط سه دسته مشخص شده‌اند. دسته اول "الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ "، دسته دوم "مغضوبٌ علیهم" و دسته سوم "ضالّین" می‌باشند. خب، اکنون از شما سئوال می‌کنم: شما جزء کدام دسته هستید؟ اگر مسیرمان، مسیر درستی باشد، باید از نعمات خاصه بهره‌مند شویم. اگر نمازمان، روزه‌مان و بطور کلی عباداتمان صحیح باشد، باید جزء "واجدان نعمات خاصه" باشیم و باید بر "صراط المستقیم" باشیم

3. اگر این‌گونه نشده‌ایم، دنبال این باشیم که کجای کارمان اشکال دارد و با توجه به اشکالاتمان در کدام دسته قرار می‌گیریم؟ عزیزان من ! بیائید و خودتان را زیر سئوال ببرید. منتهی سئوالی که شما را به حرکت وادار کند، نه اینکه محصول آن "پس زدن باشد". توجه داشته باشید که محصول این زیر سئوال بردن، نباید به این صورت باشد که بگویید: خب، من که در این چهل، پنجاه سال زندگیم نتوانستم واجد نعمات خاصه شوم، پس همه چیز هدر رفت، پس نمی‌توانم، پس من جهنمی هستم و راضی به جهنم باشم. نه، این رفتار با فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) سازگاری ندارد. در فرهنگ اهل بیت(ع)‌ انسان باید از هر موضوع مثبتی، از هر حادثه‌ای که خدا قرار می‌دهد، برای حرکت قوی‌تر به سوی ظهور استفاده کند. پس بیائیم و زمانی که سورة حمد را تلاوت می‌کنیم، جایگاه خودمان را بشناسیم و ببینیم اگر از نعمات خاصه بهره‌مند هستیم، خدا را شاکر باشیم و اگر واجد نعمات خاصه نیستیم، عزم کنیم، همت کنیم و قوی‌تر حرکت کنیم. بیائیم و ببینیم کجای کارمان اشکال دارد؟ ای کاش مولایمان غائب نبودند و در بین ما حضور داشتند و ما ایشان را می‌شناختیم و نزد ایشان می‌رفتیم و می‌گفتیم: مولاجان! ما در کدام یک از دسته‌جات معرفی شده در سورة حمد قرار می‌گیریم. اگر خدای ناکرده در دسته آخر قرار می‌گرفتیم، از ایشان طلب دعا می‌کردیم و می‌پرسیدیم: مولا جان اشکالمان چیست؟ امیدوارم که خداوند دست‌ما را بگیرد و در کمال شادی و در فضایی از شادی و عافیت، بر صراط المستقیم قرار دهد و ما را از نعمات خاصه خود بسیار بهره‌مند کند. عزیزان من! أنبیاء و رُسُل(ع) بر صراط المستقیم بودند، زیرا واجد نعمات خاصه بودند

 در احادیث آمده است که اهل بیت (ع) خود صراط المستقیم هستند یعنی اگر ما می‌خواهیم در این راه حرکت کنیم باید اشبه به امام (ع) شویم . در موضوع نعمات خاصه بعنوان حداقل تعریف می‌گوییم که آنچه یک شیعه علاوه بر نعماتی که دیگر اقوام دارند، باید داشته باشد و در حدیث زیر هم موضوعی زیبا مطرح شده است:

 قال الإمام(ع): صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ ... لیس هؤلاء المنعم علیهم بالمال و صحة البدن، و إن کان کل هذا نعمة من الله ظاهرة أ لا ترون أن هؤلاء قد یکونون کفارا، أو فساقا ... امام حسن عسگری(ع) در مورد آیة " صِراطَ الَّذِینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِمْ "/ تفسیرإمام‏عسکری ص47 ح22/ معانی‏الأخبار ص36 باب:معنی‏الصراط / بحارالأنوار ج24 ص10 باب24:أنهم(ع)السبیل [تفسیرإمام(ع)]و[معانی‌الأخبار]

 

 


موضوعات مرتبط:

برچسب‌ها: صراط مستقیم


تاريخ : ۱۳٩٠/۸/٦ | ۱:٤٥ ‎ب.ظ | نویسنده : مدعی عاشق ولایت | نظرات ()
.: Weblog Themes By SlideTheme :.